Kuvia Klaukkalan kirkosta

Suurempi versio avautuu klikkaamalla kuvaa.

Alttarin takana lattianrajassa olevasta ikkunasta valo tulee kauniisti kirkkosaliin.Uudet urut noudattavat kirkon julkisivun muotoilua.

Valo kirkkoon tulee ylhäältä kattoikkunasta ja alttarin sivulla olevasta pystyikkunasta.

Alttariliinassa läpikuultavan osan materiaalina on pellava, johon villa muodostaa peittävän kuviopinnan. Alttaripöydän takaa tuleva valo siivilöityy läpikuultavan kankaan läpi.

Seurakuntasaleissa, joita on kaksi voidaan järjestää monenlaisia tilaisuuksia ja perhejuhlia. Lisäksi on monitoimisali (entinen kirkkosali) toisessa kerroksessa.

Klaukkalan kirkon virtuaalisen näkymän linkki

Katso tästä Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkko, kuin suojaansa ottava kämmen

Klaukkalan uuden kirkon rakentamista ja seurakuntakeskuksen saneerausta oli ryhdytty puuhaamaan 1980-luvun loppupuolella. Arkkitehti Anssi Lassilan työ ”Käsi” voitti kirkon arkkitehtuurikilpailun vuonna 2000. Lopullinen päätös tehtiin joulukuussa 2002. Rakennustyöt aloitettiin kesällä 2003.

Kirkko lepää peruskalliolla

Arkkitehti Anssi Lassila on kertonut halunneensa piirtää kirkon, joka puhuttelee.”Kirkko on osa kirkonmäen kalliota. Se näkyy kauas. Se on kylän maamerkki.”
Kalliosta nouseva kirkko kertoo kirkon perustasta. Kirkon peruskirjassa, joka muurattiin peruskiveen Aleksis Kiven päivänä vuonna 2003, on raamatunteksti: ”Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.” (1 Kor 3:11)

Tämän ajan ihmisen elämään kuuluu etsiminen. Kirkon sisäänkäynnin arkkitehti Lassila halusi rakentaa etsittäväksi ja löydettäväksi. Kirkkoon tulijan on saatava rauhassa etsiä tiensä ja löytää kirkon sisälle. Eteisessä tulijaa tervehtii valo. Kirkkosaliin valo laskeutuu alttariseinää ympäröivästä kattoikkunasta.

Kolme ilmaisua luonnehtii Klaukkalan kirkkoa

Käsi: kirkko on kuin suojaava kämmen; olemme Jumalan kämmenellä
Syli: kirkko ottaa syliinsä, kaarevat muodot, olemme Jumalan sylissä
Valo: valo laskeutuu ylhäältä

Kellotornissa neljä kelloa

Kuparireunaisen kellotornin etu- ja takasivu on tehty ritilästä, joka näyttää avautuvan ja sulkeutuvan riippuen mistä suunnasta sitä katsoo.
Neljään kirkon kelloon on kaiverrettu tekstit Psalmeista ja virsistä. Isoimmassa kellossa lukee ”Jumala, maan ääriin saakka kiiriköön sinun nimesi.” (Ps 48: 11) ja toisiksi isoimmassa ”Soittakaa hänen nimensä kunniaksi." ( Ps 135: 3) Pienemmissä kelloissa kaikuvat virren 197 viidennen säkeistön sanat ”Kirkkoon kun kellot kutsuvat, …suo sinne tiemme johtaa.”
Kirkonkellojen tehtävä on kutsua yhteiseen jumalanpalvelukseen. Lauantain ehtookellot klo 18 kuuluttavat pyhän alkavaksi. Kuolin- eli sanomakellot ilmoittavat seurakuntalaisen kuolemasta ja elämän katoavaisuudesta.

Tilaa pyhyyden kokemiselle

Kirkon seinät ovat korkeimmassa kohdassa 16 metriä lattiatasosta ja tilaa varsinaisessa kirkkosalissa kolmelle sadalla kirkkovieraalle. Parvella on sata paikkaa. Kun seurakuntasalien siirtoseinä avataan, tulee kaksi ja puolisataa istumapaikkaa lisää.

Alttaripöytä on tehty betonista ja puusta. Kaikkien tekstiilien pohjalla on yksinkertainen ristiaihe.

Klaukkalan kirkko ja seurakuntakeskus palkittiin Vuoden Betonirakenne 2004 -kilpailussa kunniamaininnalla ”innovatiivisesta arkkitehti- ja rakennesuunnittelusta ja toteutuksesta, jossa betonin käytöllä on merkittävä osa näkyvää lopputulosta”.