Seurakuntakeskuksessa juhlittiiin ja muisteltiin kiitollisin mielin

Piispa Samuel Lehtonen vihki Nurmijärven seurakuntakeskuksen käyttöönsä 15. syyskuuta vuonna 1985. Kolmikymmenvuotiasta seurakuntakeskusta juhlittiin viime pyhänä: ”Tämä talo ja kaikki se työ ja toiminta, mitä täällä näissä hyvissä puitteissa on voitu tehdä, on suuri ilon ja kiitollisuuden aihe.”

Juhla aloitettiin messulla ja sitä jatkettiin keiton ja kahvin jälkeen musiikilla ja monilla muisteluilla. Valokuvanäyttelyyn oli koottu joitakin otteita 30 vuoden ajalta.

Seurakuntakeskus on ollut ja on edelleen tärkeä nurmijärveläisten kokoontumispaikka.

4110453_srk-keskus 30v juhla_L.jpg

Päätös uuden seurakuntakeskuksen rakentamisesta tehtiin kirkkovaltuustossa toukokuussa 1981. Heti toukokuussa nimettiin myös rakennustoimikunta viemään rakennushanketta eteenpäin. Siinä puhetta johti aluksi Tapio Palho, myöhemmin Heikki Rauhamäki, joka kertoi juhlassa omia muistojaan siltä ajalta.

Kaikille avoin

Seurakuntakeskuksen käyttöön vihkinyt piispa Lehtonen sanoi seurakunnan tarvitsevan kirkon lisäksi seurakuntakotia. ”Jos seurakunta on uskollinen omalle opetukselleen, se on kaikille avoin”, sanoi piispa.

Hän sanoi joskus kyllä tulevan kitkaa siitä, että eri sukupolvien arvomaailmassa voi olla eroja. Toisten mielestä kirkko on jäänyt jälkeen, toiset kauhistelevat muutosta.

Kotoinen ja lämmin

Vihkiäistilaisuudessa 30 vuotta sitten rakennuksen seurakunnan puolesta otti vastaan silloinen kirkkovaltuuston varapuheenjohtaja Marjatta Siitonen. Hän luonnehti silloin talon olevan lämpimän ja kotoisen. Hän toivoi sinne "iloista toimintaa, yhdessä tekemistä ja toistemme tukemista".

Vihkiäisjuhlassa vuonna 1985 kuultiin Harry Bergströmin säveltämä ja Alpo Vuolteen sanoittama kantaatti.

Seurakuntakeskus merkitsi suurta muutosta seurakuntaelämässä: tänne tuli toimistoja, virasto, kerho- ja kokoontumistiloja. Aikaisemmin tilat olivat hajallaan eri puolilla tai työtä tehtiin kotoa käsin. Kerran vuodessa talo on muuntunut pääsiäiskuvaelmassa Jerusalemiksi.

Seurakuntakeskuksen peruskiveen laitetussa lieriössä on raamatunkohta Paavalin kirjeestä korinttilaisille: Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus.

Seurakunnan facebook sivulla on lisää kuvia juhlasta.

Mon Sep 21 12:21:01 EEST 2015