Sanansija: helatorstai

HÄN LÄHTI TULLAKSEEN TAKAISIN

Tänä vuonna helatorstai, Kristuksen taivaaseenastumisen päivä, on aivan erityisessä yhteydessä.  On Reformaatio 500  -merkkivuosi ja on Suomi 100  -juhlavuosi.  Täksi helatorstaiksi ajoittuu myös presidentti Mauno Koiviston valtiolliset hautajaiset.

Nurmijärven seurakunta viettää reformaation merkkivuotta monin tavoin.  Yksi merkkivuoden viettotavoista on tänään Klaukkalassa messun ja kirkkokahvien jälkeen istutettava Toivon puu merkkinä kristittyjen luottamuksesta tulevaisuuteen.

Nurmijärven seurakunta on Suomen Lähetysseuran ja Kotimaa-lehden kautta tukemassa tansanialaisten sisariemme ja veljiemme mahdollisuuksia hyvään tulevaisuuteen.  Klaukkalan kirkon mäelle istuttamamme puu saa nimittäin myös 100 sisarpuuta Tansaniaan seurakunnan kustantamana.

Puut luovat tulevaisuuden toivoa.  Meille suomalaisille asia voi tuntua vähän pliisulta - vaikka metsät oikeasti ovat kyllä vihreä kultamme - ,mutta Tansaniassa puut ovat vieläkin enemmän kullan arvoisia.

Kaikkein suurin - ja varmin - tulevaisuuden toivomme kaikkialla maailmassa on kuitenkin Kristus, joka lupauksensa mukaan palaa Taivaasta takaisin aikojen lopussa.  Silloin hän noutaa jokaisen omansa ikuiseen iloon lopulliseen kotiimme.

Ylhäinen on Herra! Hän asuu korkeudessa.
Oikeudella ja vanhurskaudella hän täyttää Siionin.
Sinun tulevat päiväsi hän turvaa, hetkestä hetkeen, hänellä on varattuna apua yllin kyllin, viisautta ja tietoa. Siionin aarre on Herran pelko.  (Jes. 33: 5-6)

Tulevaisuus lepää ristinpuussa.  Siinä henkensä antaen Herramme sovitti syntimme.  Nyt se puu on tyhjä, sillä meillä on ylösnoussut Vapahtaja.  Taivaaseen astunut Kristus.  Ja jostakin vuodesta - yksin Taivaan Isä tietää koska - tulee kaikkein erityisin vuosi kun Jeesus palaa.

Hän tahtoo silloin ottaa sinut mukaan hienoimpaan... en osaa sanoa tarkkaan, mihin, mutta jotakin todella ihanaa Taivas tulee olemaan!  Olethan mukana!?

Ari Tuhkanen, kirkkoherra