Klaukkalan kirkon seinään rakentuu seimikuvaelma valotaiteen keinoin

Osana reformaation 500-vuotisjuhlaa sekä Suomi 100 vuotta –juhlavuotta on Nurmijärven seurakunnassa tehty päätös kirkkojen juhlavalaistuksesta. Ensimmäisenä oman valotaideteoksensa saa Klaukkalan kirkko (os. Ylitilantie 6, Klaukkala), jonka seinään rakentuu perinteinen seimikuvaelma.

Valotaideteos on kuvataiteilija, taidekasvattaja Elissa Erikssonin suunnittelema sekä valosuunnittelija, visualisti Jesse Perttulan toteuttama ja koostuu kuudesta kuvasta, joiden myötä kuvaelma pikku hiljaa rakentuu kohti joulua mentäessä. Lisäksi kirkon kellotapuli saa valohunnun, jossa toistuvat joulun perinteiset värit sininen ja violetti. Kuvataideteos on nähtävänä kirkon Ylitilantien puoleisessa seinässä ti 29.11. lähtien aina valo-olosuhteiden salliessa. Viimeinen kuudes kuva täydentää teoksen valmiiksi jouluaattona. Valmis teos on nähtävillä loppiaiseen pe 6.1. saakka.

Esityksen kirkkojen juhlavalaistuksesta teki keväällä kirkkovaltuutettu, pastori (el.) Markku Tapio. Seimikuvaelman valitsemisella taideteoksen aiheeksi taiteilijat ja hankkeen puuhamies Tapio haluavat omalta osaltaan ottaa kantaa siihen, etteivät suuret kertomukset loppujen lopuksi ole minnekään häviämässä vaan klassiset tarinat, kuten kertomus Jeesuksen syntymästä tallissa, elävät ja ovat ihmisille tärkeitä edelleen. Valotaideteos ei yritä selittää liikoja, vaan katsojilla on mahdollista tehdä siitä oma tulkintansa.

Klaukkalan kirkon seimivaloteoksella on sisarteos Espoossa, Tapiolan kirkon kellotapulin seinässä.

Oman näkemyksensä seimikuvaelmasta rakentaa Klaukkalaan myös kuvataiteilija Jenni-Juulia Wallinheimo, jonka teos on nähtävissä Klaukkalan Citymarketin eteistilassa 4.12. lähtien.

Muut Nurmijärven seurakunnan kirkot kirkonkylällä ja Rajamäellä saavat omat juhlavalaistuksensa ensi vuonna, itsenäisyyspäivän alla, jolloin Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään.

Lisätiedot: tiedottaja Piia Ahtee-Koponen, 040 701 3592, piia.ahtee-koponen@evl.fi

2016-11-29 09:16:01.0