Nurmijärven kirkko tammikuun ajan poissa käytöstä vesivahingon takia

Nurmijärven kirkossa 15.12.2016 ja 8.1.2017 tapahtuneiden vesivahinkojen kuivaus- ja korjaustyöt jatkuvat. Tästä syystä kirkko on pois käytöstä tammikuun ajan. Messut ja muu toiminta järjestetetään tänä aikana mahdollisuuksien mukaan seurakuntakeskuksen tiloissa.

Korjaustyöt Nurmijärven kirkossa 14.12.16 ja 8.1.17 vesivahinkojen jälkeen etenevät.  Näillä näkymin kirkko on taas käytössä su 29.1.  Siihen asti kirkkoon varatut jumalanpalvelukset ja tilaisuudet on tarkoitus pitää Nurmijärven seurakuntakeskuksessa.

Kirkon rakenteiden kuivatustyö jatkuu näillä näkymin helmikuun ajan ja ehkä vielä maaliskuussakin.  Kuivatustyön aikana kirkko on siis käytössä, mutta hirsirakenteita on näkyvissä.  Toki siinä on samalla mahdollisuus seurakuntalaisilla nähdä kirkon vankkoja hirsirakenteita.  Kuivatustyön valmistuttua paneloinnit asetetaan taas paikoilleen.

Museovirasto arvioi vielä maalausten ja kirkkotekstiilien tilan.  Ilmeisesti ei ainakaan vakavia vaurioita ole päässyt tulemaan.  Lisäksi esim. alttaritaulu on vahingoittumaton.

Ensimmäisen vesivahingon jälkeen sprinklerisuuttimet oli jo koeponnistettu.  Nyt osa suuttimista ampulleineen lähetetään vielä erikseen tutkittavaksi Ruotsiin tekniseen laboratorioon.  Sprinklerisuuttimien ampullien vaihto Nurmijärven kirkossa on kuitenkin jo nyt aloitettu.

Vastaavia sprinklerivahinkoja on tullut seurakunnan tietoon nyt ainakin myös Kouvolassa sijaitsevassa Jaalan Verlan tehdasmuseossa.  On tärkeää, että kaikkialla maassa kiinnitetään nyt erityistä huomiota sprinklerijärjestelmien oikeaan toimintaan.

Lisätiedot: kirkkoherra Ari Tuhkanen, 040 704 1630.

2017-01-10 12:36:00.0