Liikkuva seurakunta on toimintamalli, jonka avulla liikettä voidaan seurakunnissa lisätä sekä tehdä näkyväksi. Liikkuva seurakunta perustuu kristillisen ihmiskäsityksen kokonaisvaltaisuuteen.

Liikkuva seurakunta

Liikkuvan seurakunnan on tarkoitus hoksauttaa myös seurakunnan työntekijät liikkumaan enemmän, istumaan vähemmän ja esimerkiksi pitämään kävelykokouksia.

Ihminen on henkinen, hengellinen ja fyysinen kokonaisuus ja on tärkeää pitää huolta näistä kaikista ulottuvuuksista. Ihminen voi hyvin jos nämä osa-alueet ovat tasapainossa. Hengellisesti liikuntaa voi lähestyä Luotuisuuden kautta, ruumis on Pyhän Hengen temppeli, jota saa pitää hyvässä kunnossa.

Arjen kristillisyys, liikunnan ilo ja riemu osana seurakunnan perustyötä on uusi, raikas tapa toimia. Tavoitteellinen urheilu ja kilpailu, lähinnä itsensä voittamisen ja kaikki pelaa- ajatuksella on toiminnan syvintä ydintä.  Liikkuvan seurakunnan tarkoitus on osoittaa että itsestä ja toisista huolehtiminen kuuluu meille, liikkuva elämäntapa ei tarkoita vain verenmaku suussa urheilua tai kropan muokkausta, vaan iloa, kunnioitusta ja kokonaisvaltaista huolenpitoa omasta ruumiista.

Evankeliumin julistaminen voi olla myös ruumiillista; olemme Jumalan kuvia, sellaisina kauniita ja täydellisiä ja meidän tehtävämme on pitää omalta osaltamme huolta jaksamisesta, liikunta on yksi hyvä keino kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Liikunnalla on yhteys yhteisöllisyyteen, henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen.

Liikuntaryhmiä seurakunnassa esimerkiksi:

Kouluikäisten lasten (7-14v.) salibandy- ja palloilukerhot

Perhekuntonyrkkeily Taekwondo-salilla Rajamäessä (ent. Hellas) keskiviikkoisin 18-20.00.

Lisätietoja kouluikäisten lasten kerhoista ja perhekuntonyrkkeilystä Varkkakerhot -sivuilta tämän linkin takaa.

Erityisnuorisotyön Sporttiryhmä erityistä tukea tarvitseville nuorille.

Lisää tietoa Sporttiryhmän toiminnasta Erityisnuorisotyön sivuilta tämän linkin takaa ja seurakunnan erityisnuorisotyöntekijältä.

Seurakunnan Liikunta-agenttina toimii Sanna Puhakka, joka ottaa vinkkejä vastaan liikuntaan liittyen!