Jazzmessu

su 10.6. klo 10.00

Nurmijärven kirkko

Jazzmessussa tutut virret ja negrospirituaalit saavat huippumuusikoiden käsissä uuden ilmeen.

Jazzmessu kuultiin ja koettiin ensi kertaa Naantalin musiikkijuhlien yhteydessä 2016 ja rantautuu nyt myös Nurmijärven kirkkoon! Messun musiikkillisen annin muodostavat legendaarisen säveltäjän ja suomalaisen jazzin uranuurtajan, Jukka Linkolan, teokset ja messun rakenteellisena keskiönä on Linkolan teos Spirituals, viiden negrospirituaalin muodostama sarja bassolaulajalle, lyömäsoittimille ja uruille.

Säveltäjä itse on luonnehtinut laulusarjaansa: "Pienissä orjien kertomuksissa on minimalistinen, ja jopa naivistisen positiivinen ote ihmisyyteen. Laulun voima on todellakin nostanut ihmisten mieliä orjatyön yläpuolelle. Samalla laulut pystyvät välittämään väkeviä tuntemuksia peilautuen vaikuttaviin raamatullisiin näkyihin."

Luonnollisesti messussa lauletaan myös tuttuja virsiä yhdessä. Tule mukaan laulamaan muun muassa Suvivirttä jazzsovituksena!

Messussa saarnaa Anna-Kaisa Tenhunen ja liturgina toimii Ida Vartiala.

Musiikissa Jukka Linkola (piano), Jukka Perko (saksofoni), Tuomas Tainio (lyömäsoittimet), Kari Vuola (urut), Nicholas Söderlund (bassobaritoni). Jonna Vartiainen johtaa nurmijärveläisistä laulajista koostuvaa lauluryhmää ja Nurmijärven kirkkokuoro vahvistaa laulua penkissä.

Messu alkaa tuttuun tapaan klo 10, mutta musiikki soi kirkossa jo klo 9.30 lähtien. Messu jälkeen kirkkokahvit museokahvilassa. Tervetuloa ainutlaatuisen messukokemuksen äärelle!

• Aikuisille Aikuisille
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä