Katsomukset ja elämä: moskeijavierailu Järvenpäähän

ke 2.9. klo 18.00

Islam Suomessa? Miten kohtaamme muslimeja kristittyinä? Aiheina tutustuminen moskeijaan ja keskustelu islamin juhlapäivistä.

Katsomukset ja elämä (K&E) -piirissä tutustutaan uskonnollisten ja ei-uskonnollisten katsomusten ajattelutapoihin ja käytäntöihin yleensä pienten tekstikatkelmien valossa keskustellen. Lähestymistapa noudattelee soveltuvin osin sekä kansainvälisesti että Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa tunnettua Kuunteleva keskustelu kirjoituksista (scriptural reasoning) -vuoropuhelumallia. Siinä pyritään ymmärtämään toisella tavalla uskovien katsomuksia ja sitä kautta myös omaa uskoa paremmin ja syvemmin.

Tällä kertaa vierailemme Suomen Islam-seurakunnan kutsumana heidän Järvenpään-moskeijassaan. Tutustumme moskeijaan ja sitä ylläpitävään Suomessa pitkään asuneeseen muslimiyhteisöön. Keskustelun aiheena ovat lisäksi islamin juhlapäivät ja niiden viettäminen Suomessa.

Meitä on kutsuttu vieraiksi enintään 10 henkeä, jolloin tilanne säilyy sopivan pienimuotoisena ja korona-ajan turvaetäisyyksien noudattaminen on vaivatonta.

Ennakkoilmoittautumiset viimeistään reilua viikkoa ennen retkeä eli viimeistään ti 25.8. pastori Ville Päivänsalolle (ville.paivansalo@evl.fi, 044 4220547). Tervetuloa mukaan nyt, vaikket olisi K&E-piirissä käynytkään! Ilmoittaumiset hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä ko. 10 vierailijan maksimimäärään asti.

Seurakunta ei järjestä kyytejä tähän tilaisuuteen. Tapaamme moskeijan pihalla (Keskitalontie 3, Järvenpää) hyvissä ajoin, n. klo 17.45. Lopettelemme Järvenpäässä n. klo 19.30, kuitenkin viimeistään klo 20.

Pääsääntöisesti Klaukkalan kirkolla n. kerran kuussa kokoontuvan K&E-piirin koorinaattorina toimii Pertti Eskelinen ja seurakunnan puolesta siitä vastaa pastori Ville Päivänsalo.