Hyviä uutisia eläkeläissaunojille

Nimimerkki Suuri joukko saunaa käyttäviä eläkeläisiä kirjoitti (Nurmijärven Uutiset 8.6.) eläkeläisten saunavuoron kello 14–16 takaisin saamisesta Nurmijärven seurakunnan Sääksin leiri- ja kurssikeskuksen keskiviikkoihin.  Ilokseni voin kertoa, että saamme palautettua saunavuoron vähän muokattuna alkaen keskiviikkona 22.6. Kerron tässä samalla, mistä katkos on johtunut ja oion asiasta levinneet väärät tiedot.

Nimimerkki kirjoittaa aivan oikein siitä, että eläkeläisten saunavuoro on ollut jo hyvin pitkään, jopa noin 30 vuotta. Nyt kuitenkin Sääksin saunarakennuksen tarkastustöiden yhteydessä tuli ilmi, että käytettävissä olevin järjestelyin kiukaita ei saa pitää päällä yhtä mittaa niin kauan kuin on totuttu pitämään. Asian tultua tietoomme varmistimme tilanteen vielä kiuasvalmistajalta, mutta sieltä tuli yhtä yksiselitteinen vastaus: kiukaan yhtämittaista päälläoloaikaa on lyhennettävä. Tämän vuoksi meidän oli siirryttävä pelkästään viralliseen, kaikille avoimeen saunomisaikaan kello 16–20.

Kyse ei siis ollut esimerkiksi väitetystä päätöksestä säästää sähkökuluissa, vaan pelkästään käytännön linjauksesta paloturvallisuusvaatimusten mukaisesti.  Selvitimme myös vielä sitten sitä, että kiukaat laitettaisiin välillä pois päältä, mutta kiukaiden pitkän lämpenemisajan vuoksi kaikille avoin saunavuoro olisi lyhentynyt ja siten ruuhkauttanut pahoin seurakunnan tarjoaman suositun Sääksin sauna- ja uintimahdollisuuden.

Joka tapauksessa työntekijät ja luottamushenkilöt lähdimme heti etsimään ratkaisua tilanteeseen. Kiukaiden kuumana olon turvalliseksi kokonaisajaksi selvitimme kello 15–20 (kiukaiden kuumenemiseen tarvittava aika on kello 14–15), mutta vielä oli yksi iso mutta matkassa.  Nimimerkin tuotua epävirallisen saunavuoron julkiseksi, emme voisi avata kello 15–16 aikaa eläkeläisille ilman paikalla olevaa valvontaa.

Tämän valvonnan järjestäminen osoittautui haasteelliseksi. Ensin kysyimme, voisiko SPR laajentaa päivystysaikaansa, mutta ymmärrettävästi he eivät pystyneet venymään enää kello 16–20 ajasta. Monia muitakin yrityksiä teimme asian järjestämiseksi.  Lopulta Nurmijärven reserviläiset ansiokkaasti vastasivat avunpyyntöömme eli ensimmäisen saunomistunnin päivystysvuorot järjestyvät heidän kauttaan. Suurkiitos reserviläisillemme!  Ja edelleen tietysti kiitos SPR:lle!

Nimimerkki tiedusteli, miksi seurakunta ei ilmoittanut, että eläkeläisten saunavuoroa ei enää ole. Koska kuitenkin saunavuoro on ollut epävirallinen, ei sitä voinut ilmoittaa peruutetuksikaan. Suusta suuhun heti kyllä yritimme viestiä välittää. Selitys siihen, miksi kyseistä vuoroa ei ole ennen ilmoitettu, on ollut se, että ilmoittamattomuudesta huolimatta saunavuorolle oli aika ajoin jo nyt tullut muitakin kuin eläkeläisiä. Vaan nyt saunavuorosta julkisesti kerrottaessa vetoan kaikkiin, että kyseessä oleva vuoro kello 15–16 varataan oikeasti ainoastaan eläkeläisille.

Tervetuloa Sääksin keskiviikon saunailtoihin kaikille! Muista myös lähetyskahvilan antimet ja iltahartaudet kello 18. Iloa ja siunausta suven päiviin!

Ari Tuhkanen
kirkkoherra