Pääsiäinen kaikilla aisteilla Nurmijärven kirkossa

Kiirastorstain iltamessussa on mahdollisuus jalkojen pesuun, ja messun jälkeen Nurmijärven kirkkoon saa jäädä valvomaan keskiyöhön asti. Matka jatkuu pitkäperjantain kautta pääsiäisen iloon. Lankalauantaihin osuva romanien kansallispäivä on otettu huomioon pääsiäisyön messun suunnittelussa.

Valkopukuinen henkilö kaataa hopeakannusta vettä farkunlahkeensa käärineen henkilön jalan päälle.

Nurmijärven kirkon kiirastorstai-illan, Jeesuksen kuolinhetken ja pääsiäisyön jumalanpalvelukset sisältävät dramaattisia symbolisia elementtejä, jotka tuovat pääsiäisen tapahtumat koettaviksi kaikilla aisteilla. Yhdessä hiljaisuuden kanssa ne myös tekevät palveluksista ikään kuin pieniä retriittejä. Nämä elementit ovat lähtöisin kaukaa kirkon traditiosta, ja niitä on sovitettu nurmijärveläiseen kontekstiin kirkkotila-asiantuntija, teologian tohtori Mika K T Pajusen johdolla. Pajunen myös avustaa kiirastorstai-illan ja pääsiäisyön messuissa.

Kiirastorstai 6.4.

Kello 19 alkavan kiirastorstain iltamessun päätteeksi sammutetaan tuttuun tapaan opetuslasten kynttilät, riisutaan alttari ja puetaan se mustaan. Uusina asioina kiirastorstaissa on jalkojen pesu ja valvominen. Jeesus pesi kiirastorstaina opetuslastensa jalat antaen esimerkin keskinäisestä palvelusta. Kiirastorstain palveluksessa seurataan tätä esimerkkiä, kun papit pesevät halukkaiden jalat saarnan jälkeen. Jalkojen pesu on – tietenkin – täysin vapaaehtoista. Messun lopussa Käy yrttitarhasta polku -virren yhteydessä siunattu sakramentti siirretään kastepuun luokse. Hiljaisessa rukouksessa on mahdollista valvoa Jeesuksen kanssa aina keskiyöhön asti, tai kunnes viimeinenkin rukoilija väsyy ja lähtee.

Pitkäperjantai 7.4.

Jeesuksen kuolinhetken hartaus kello 15 on erittäin karu. Se koostuu rukouksista ja Raamatun lukukappaleista sekä ristin kunnioittamisesta ja mahdollisuudesta nauttia kiirastorstain messusta säästetty ehtoollinen.

Pääsiäisyö, lauantai 8.4.

Murhe muuttuu iloksi pääsiäisyön messussa lauantaina klo 22. Myös se laajenee hieman totutusta. Pääsiäisyön messu on kirkkovuoden riemullisin palvelus, joka päättää paastonajan ja aloittaa Kristuksen ylösnousemuksen juhlinnan. Palvelus alkaa kirkon ulkopuolelta ylösnousemuksen merkkinä olevan uuden tulen ja pääsiäiskynttilän siunaamisella. Kirkossa sisällä tätä seuraa vigilia, jossa odotetaan ylösnousseen Kristuksen tulemista. Odotuksen aikana luetaan ja rukoillaan pelastushistorian läpikäyviä Raamatun lukukappaleita. Vigilian päättää pääsiäisylistys, exsultet, jonka aikana kirkko valaistaan ja pääsiäisriemu kantautuu ilmoille.

Ylistystä seuraa kasteen muistaminen. Pääsiäisyö on ollut kristittyjen vanha kastepäivänä, johon seurakunta on valmistautunut kasteoppilaita tukien neljänkymmenen päivän paastolla. Tänä vuonna iloitsemme erityisesti aikuisrippikoululaisesta, joka konfirmoidaan kasteen muistamisen yhteydessä. Kasteen muistamista seuraa pääsiäisen ensimmäinen ehtoollisenvietto. 8. huhtikuuta on myös romanien kansallispäivä, jonka kunniaksi romanikansaa on mukana myös messussa osallistumassa pääsiäisen evankeliumin lukuun romanikielellä sekä soittamassa ja laulamassa. Kokonaisuudessaan pääsiäisyön messulla on kestoa hieman yli puolitoista tuntia.

Muut jumalanpalvelukset ja perheiden pääsiäinen

Yllä mainitut palvelukset muodostavat oman kokonaisuutensa – saat vapaasti valita, osallistutko yhteen tai useampaan tilaisuuteen. Niiden lisäksi Nurmijärven kirkossa vietetään pääsiäisen aikana pitkäperjantain sanajumalanpalvelus perjantaina 7.4. klo 10, pääsiäisaamun messu sunnuntaina 9.4. klo 10 (suoratoistetaan verkossa) ja toisen pääsiäispäivän perhemessu maanantaina 10.4. klo 10.

Toisena pääsiäispäivänä kastepuun lehdet ovat jaossa viime pääsiäisen jälkeen kastettujen perheille. Perhemessun jälkeen seurakuntakeskuksessa on tarjolla lounasta, toimintapisteitä ja yhteistä tekemistä kaikille perheille. Ohjelmassa on muun muassa pihaleikkejä, pikkupupujen hoitoa ja Taika-Petterin esitys. Kaikenikäiset tervetuloa juhlimaan pääsiäistä pääsiäismaanantaina!

Katso myös: Pääsiäinen 2023

Anna-Kaisa Poikkimäki