Varaa aika diakoniatyöntekijälle

Parhaiten yhteydenotto diakoniatyöntekijään ja ajanvaraus vastaanotolle tai kotikäynnille hoituu puhelimitse. Katso numerot yhteystiedot-sivulta.

Diakonia auttaa ihmisiä arjessa. Järjestämme vertaistukiryhmiä, kuten sururyhmät, mielenterveysryhmä sekä ryhmät vammaisten ja eläkeikäisten parissa. Retkien, leirien, päivätupien ja kohtaamispaikkojen tarkoitus on kutsua ihmisiä toistensa yhteyteen. Voit pyytää työntekijää myös keskustelemaan kotiisi.

Yksilöitä ja perheitä tuemme vastaanotoilla Klaukkalan kirkon (Ylitilantie 6), Nurmijärven kirkonkylän seurakuntakeskuksen (Kirstaantie 5-7) ja Rajamäen diakoniatoimiston (Patruunantie 1) tiloissa.

Voit myös jättää soittopyynnön. Tavoitteemme on palvella kunnan alueella asuvia ihmisiä mahdollisimman hyvin.

Otathan yhteyttä kun:

- Tarvitset keskusteluapua
- Olet kohdannut odottamattoman kriisin
- Ihmissuhdeasiat ovat solmussa
- Rahasi eivät riitä elämiseen
- Koet olevasi yksin tai masentunut
- Päihteet hallitsevat liikaa elämääsi
- Tarvitset ystävää tai tahdot auttaa ihmisiä

Kun haluat keskustella taloudestasi

Aika on hyvä varata jo viikkoa ennen ajateltua tapaamispäivää.
Mikäli tapaamisessa on aihetta laskujen maksamiseen, niiden käsittelyyn on syytä varata ainakin viisi työpäivää.

Jos tapaamisessa keskustellaan taloudestasi,
ole hyvä ja varaa mukaasi:

1. Tiliote ja yhteenveto tuloista sekä menoista

2. Viimeisin toimeentulotukipäätös
3. Akuutit laskut

Yhteystiedot -osiosta löydät ajan tasalla olevat diakoniatyöntekijöiden puhelinnumerot.

Ajankohtaistoiminnasta ilmoitamme paikallisissa lehdissä ja tapahtumakalenterissa.

Diakoniarahasto

Myös oman seurakunnan diakoniarahastosta on mahdollista hakea avustusta esim. vähävaraisten perheiden lasten harrastuksiin, kausimaksuihin ja opiskeluvälineisiin.

Joissakin tapauksessa autamme Sinua hakemaan avustusta myös Kirkon diakoniarahastosta.
Diakoniatyöntekijä täyttää kanssasi hakemuksen.

Tukikummit

Lähinnä yhden huoltajan lapsiperheille haetaan tukea mm. lasten harrastustoimintaan,  Tukikummit ry:n varoista: www.tukikummit.fi

Avustusten tarkoituksena on parantaa lasten ja nuorten tilannetta ja siten lievittää köyhyyttä sekä ehkäistä syrjäytymistä.
Avustuksia myönnetään vain sellaisiin kustannuksiin, joita ei ole saatu eikä saada katettua muualta. Käytännössä avustuksia myönnetään esimerkiksi
opiskelun, kouluttautumisen ja harrastusten välittömiin kustannuksiin tai esimerkiksi matkakuluihin isovanhempien tai etävanhemman tapaamiseksi.
Avustus myönetään vain kerran. Se on suuruudeltan 200-2000 euroa.

Myös Tukikummit-avustukset haetaan diakoniatyöntekijän kautta Kirkon diakoniarahastosta.

Diakoniatyöntekijäsi tekee hakemuksen yhdessä kanssasi ja antaa mielellään lisätietoja eri mahdollisuuksista.

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Saat apua seurakunnasta työttömyyden kohdatessa. Voit ottaa yhteyttä diakoniatyötekijään tai pappiin. Papeilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus kaikista heille luottamuksellisesti uskotuista asioista.

Työelämä