Kauniisti soivat barokkiurut

Nurmijärven kirkon nykyiset urut vihittiin käyttöönsä kirkon 200-vuotisjuhlan jumalanpalveluksessa 10.10.1993.

Värikässointiset Gottfried Silbermann -urut

Nurmijärven nykyiset urut on suunnitellut ja rakentanut Urkurakentamo Martti Porthan vuosina 1992-93.

"Urkujen suunnittelussa on lähtökohdaksi otettu Gottfried Silbermann-tyyliin rakennetut urut. Urkujen dispositio (äänikertasisältö) perustuu kummankin sormiopillistön ja jalkiopillistön osalta Principal 8´:lle äänikerroille. Sormiopillistöjen Principal 8´:n äänikertojen pillit ovat suurelta osin näkyvissä urkujen julkisivussa. Valataosa pilleistä on kuitenkin julkisivun takana kahdessa kerroksessa.

Urkujen viritys on tetutettu 1600-1700-lukujen käytännön tapaan, ei tasavereisenä. Niissä on käytetty Kirnbergerin viritysjärjestelmää, jonka ansiosta kaikilla sävellajeilla on oma persoonallinen sointivärinsä.
Urkujen soittokoneisto on ns. riippuva koneisto, joka antaa soittajalle mahdollisuuden toteuttaa esim. barokkimusiikille luonteenomaiset kuviot helpommin ja tarkemmin kuin useimmilla muunlaisen koneistotyypin uruilla.

Kaikilla näillä ratkaisuilla on pyritty täyteläiseen, kirkkaaseen ja värikkääseen sointiin, joka oli tyypillistä Gottfried Silbermannin uruille."
(Martti Porthan)