Klaukkalan kirkon urut

Urut otettiin käyttöön pääsiäisenä 16.4.2006. Ensikonsertin soitti urkutoimikunnassa asiantuntijana toiminut Eero Annala 23.4. Urkuviikko järjestettiin 3. – 10.9. Urkuja on kiitelty kaunissointisiksi.

Ainutlaatuinen soitin

Klaukkalan kirkon uusissa uruissa on kolme pillistöä, kaksi sormiota ja jalkio. Pillistöjaon havaitsee urkujen selkeässä muotokielessä niin, että pääpillistö on urkujen vasemmassa reunassa, paisutuspillistö keskellä ja jalkiopillistö nurkassa oikealla.

Urut ovat koneistoltaan mekaaniset, hallinnoltaan sähköiset sekä sointi- ja rakennetyypiltään pohjoismais-romanttiset.

Niissä on 26 äänikertaa ja 1548 pilliä. Urkujen pisin pilli on viisi metriä korkea ja lyhyin yhden sentin mittainen.
Urut ovat aina ainutlaatuiset ja yksilölliset. Maailmassa ei löydy kaksia samanlaisia urkuja, vaan jokaiset suunnitellaan aina sijoitettavaan tilaansa sopiviksi. Urkujen ensisijainen laatukriteeri onkin niiden sointi ympäröivässä tilassa.

Klaukkalan kirkon urut on valmistanut saksalainen Orgelbau Paschen, jonka johtaja Roland Monczynski yhdessä arkkitehti Anssi Lassilan kanssa vastasi urkujen suunnittelusta.

Erikoinen haaste oli uuden ajan arkkitehtuurin ja urkujen muotokielen yhdistäminen. Hyvällä yhteistyöllä he onnistuivat muovaamaan kookkaasta ja vaativasta kokonaisuudesta onnistuneen.