Klaukkalan uurnaholvi

Klaukkalan uurnaholvin pääasiallisena rakennusmateriaalina on eurooppalainen tammi.

Ylitilantie 6, 01800 Klaukkala

050 557 3005 Klaukkalan kirkon suntio

044 422 0503 Seurakunnan hautatoimi

Arkisin klo 10–17
Viikonloppuisin klo 10–15

Klaukkalan uurnaholvi eli kolumbaario sijaitsee suoraan Klaukkalan kirkon alttarin alapuolella. Holvissa vallitsee valoisa rauha. Sisään lankeaa kaunis, pehmeä valo. Tammipuiset pinnat luovat turvallisen tunnun, tilassa aistii puun tuoksun.

Holvin perällä on matala vesiallas. Kävijä voi sytyttää tuikkukynttilän lasiseen kynttilälyhtyyn ja laskea sen veden pinnalle. Tukevilla penkeille on hyvä istua muistelemaan läheistään.

Uurnaholvissa on 505 puista hautalokeroa. Osaan hautalokeroista mahtuu kaksi uurnaa. Uurnan sijasta voidaan käyttää pellavaista tuhkapussia.

Yhden uurnan lokeron koko on 29 cm x 38 cm x 29 cm (leveys x korkeus x syvyys). Kahden uurnan lokeron koko on 29 cm x 38 cm x 49 cm. Uurnan tai uurnien tulee siis sopia edellä mainittuihin mittoihin.

Uurnaholvi on varattu Nurmijärven kunnan asukkaille. Hautalokeron hallinta-aika on 25 vuotta, jonka jälkeen tuhka haudataan muistolehdon kalliohautaan. Hallinta-aikaa jatketaan, jos puolison uurna haudataan myöhemmin samaan hautalokeroon.

Ulkopuolella, kellotapulin juurella on luonnonkivinen muistelumuuri, johon voi tuoda kynttilän uurnaholviin tai muualle haudatun muistoksi. Muuri on ahkerassa käytössä varsinkin pyhäinpäivänä ja jouluna.

Hautauksista ja siunaustilaisuuksista sovitaan seurakunnan hautatoimen kanssa.

Uurnaholvi vihittiin käyttöön vuonna 2015, yksitoista vuotta itse kirkon vihkimisen jälkeen. Vihkimisen suoritti silloinen Espoon hiippakunnan piispa, nykyinen arkkipiispa Tapio Luoma.

”Tämän uurnaholvin myötä palataan ikään kuin vanhaan aikaan. Aina 1600-luvulle asti oli mahdollista tulla haudatuksi kirkon alle.”, Luoma sanoi puheessaan.

”Uurnaholviin sijoitettuna elämän ja kuoleman rajan ylittäneet saavat suojan oman kirkon alla odottaessaan ylösnousemusta."

Uurnaholvin suunnittelutyön teki seinäjokelainen arkkitehtitoimisto Oopeaa Oy, pääarkkitehtina Anssi Lassila avustajanaan Ransu Helenius. Lassila on myös kirkon pääsuunnittelija.

Pysäköinti Klaukkalan kirkon parkkipaikalla.

Sisäänkäynti uurnaholviin on Ylitilantien ja Kappelikujan kulmassa.

Lue tiedote pysäköinninvalvonnasta.

Esteetön kulku Esteetön kulku