Konfirmaation käytännön järjestelyt Nurmijärvellä

Nurmijärvellä konfirmaatiot järjestetään kolmessa eri kirkossa, yleensä sunnuntain pääjumalanpalveluksen yhteydessä. Nämä messut ovat osa seurakunnan jumalanpalveluselämää. Rippikirkot ovat yleensä varsin täysiä, joten sukulaisten ja ystävien kannattaa tulla kirkkoon ajoissa.

Nurmijärven kirkossa konfirmaatiomessut ovat kello 10.00, Klaukkalan kirkossa kello 12.00 ja Rajamäen kirkossa kesäaikaan kello 12.00. Rajamäen kirkko on tiloiltaan pienempi, joten juhlavieraiden määrää voidaan rajoittaa, riippuen ryhmän koosta.

Kaikki vieraat ovat tervetulleita ehtoolliselle, konfirmoitavat käyvät ensin ryhmänä, jonka jälkeen noudatetaan jatkuvan pöydän tapaa, jossa vapaassa järjestyksessä seurakunta osallistuu ehtoolliselle.

Kirkossa rippikoululaisen päällä on seurakunnan valkoinen alba. Alban alle on syytä pukea siistit ja juhlavat vaatteet. Pojilla on hyvä huomioida pitkät housut ja siistit kengät. Alban läpi voi hiukan näkyä läpi alla oleva vaatetus, mutta käytännössä alba peittää koko kehon.

Kummit

Useimmissa konfirmaatioissa kummit osallistuvat kummilapsensa siunaamiseen. Kummit olivat läsnä lapsen kastehetkellä. On luonnollista, että myös konfirmaatiossa kummi osallistuu siunaamiseen, sillä kummin tehtävä on toimia vanhempien tukena lapsen tai nuoren kristillisessä kasvatuksessa. Kummit asettuvat nuorten taakse alttarikaiteella, jossa yhdessä työntekijöiden kanssa vuorollaan ojentavat käden nuoren ylle siunauksen merkiksi.

Valokuvaaminen konfirmaatiossa

Valokuvauksen ja videokuvauksen suhteen on syytä kirkossa harjoittaa malttia, jotta konfirmoitavat ja tilaisuuden levollinen luonne eivät häiriinny. Kuvaaminen tapahtuu omalta paikalta. Kuvaaminen tapahtuu omalta paikalta. Nuoria saa yleensä konfirmaatiotilaisuuden jälkeen kirkon pihalla tai aulassa kuvata alba päällä.

Juhla kodissa

Konfirmaatiotilaisuuden jälkeen on tapana viettää kotona rippijuhlaa sukulaisten ja ystävien kanssa. Juhlavieraita kutsuttaessa kannattaa muistaa erityisesti kummit.

Kotona järjestettävässä juhlassa on hyvä kuunnella nuoren toivomuksia niin tarjoilun kuin ohjelmankin suhteen. Juhlaan voidaan yhdistää kotihartaus.

Riippuen rippikouluryhmän isosista ja työntekijöiden mahdollisuudesta, he saattavat vierailla kutsusta tuomassa pienen tervehdyksen seurakunnan puolesta.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen