Kodinsiunauksessa asunto pyhitetään kodiksi

Koti on enemmän kuin asunto. Monien asuntojen joukosta yksi erotetaan kodiksi. Mikä muuttaa kämpän kodiksi? Pikku Prinssi-kirjassa kettu puhuu kesyttämisestä – siitä, että tavallisesta tulee ainutlaatuinen. Ehkä voitaisiin ajatella, että asukkaiden elämä kesyttää, erottaa ja pyhittää kämpästä kodin.

Kodin siunaaminen on kirkollinen toimitus, joka antaa tälle kaikelle hengellisen ulottuvuuden. Kyse ei ole niinkään seinien ja irtaimiston, kuin asukkaiden elämän siunaamisesta. Siunaus merkitsee kirjaimellisesti hyvän sanan sanomista. Kodin siunaaminen muistuttaa siitä, että Jumala rakastaa meitä ja haluaa olla osa myös meidän arkeamme. Uuden kodin kiireissä on hyvä muistaa, että Jumala on lähellä. Merkiksi siitä kämppä pyhitetään kodiksi rukouksella ja Jumalan sanalla, eli hänen lupaustensa lukemisella Raamatusta.

Siunauksessa kiitetään Jumalan lahjoista ja pyydetään hänen apuaan kodin asukkaiden  elämään. Hetken kulkuun voi tutustua tarkemmin oheisesta linkistä. Kuten sanottu, keskeisiä asioita siinä ovat rukous ja raamatunluku. Myös virret ja muu musiikki kuuluvat asiaan.

Koti voidaan siunata joko osana tupaantuliaisjuhlallisuuksia, tai vaikka perhepiirin kesken arki-iltapäivänä. Hetkeä voi johtaa joko pappi, muu seurakunnan työntekijä tai kuka tahansa kristitty. Jos haluat papin tai seurakunnan työntekijän siunaamaan kodin, ota yhteyttä seurakuntatoimistoon. Myös esimerkiksi kastejuhlaan voi liittää kodin siunauksen. Tällöin asiasta voi sopia kastepapin kanssa.

Ruutuikkuna, köynnöskasvi ja kukkia ikkunalaudalla.