Hautausmaa siirtyi kesäkauteen

Talvikauden jälkeiset siivoustyöt ovat käynnistyneet hautausmailla. Vedet on laitettu päälle.

Punaisia ja valkoisia ruusuja.

Seuraavaksi työntekijät aloittavat hoitohautojen kunnostukset, jotta ne ovat valmiina kesäkukkien istutukseen. Nurmikoiden ja talvella kaivettujen hautojen kunnostuksia työstetään samalla. Hautakivien pesuja ja suoristuksia on jonossa, niitä tehdään, kun muilta töiltä pystytään.

Kesäkukkien istutus seurakunnan hoidossa oleville haudoille aloitataan viikolla 23, jos kelit sallivat. Istutuksen yhteydessä siirretään haudalla mahdollisesti olleet hyväkuntoiset kevätkukat ja äitienpäiväruusut hautakiven taakse.

Omaiset voivat kahden viikon aikana halutessaan viedä nämä kukat pois ja istuttaa muualle. Tämä sen vuoksi, että multatilan kasvutekijät eivät riitä suuremman kukkamäärän hyvään kasvuun. Kahden viikon jälkeen seurakunta kerää kukat pois, jotta ne eivät ole esimerkiksi nurmikon leikkuun tiellä.

Kesäkukat vuonna 2022

Hoitohaudat:

• Begoniat Begonia x hybrida, lajikkeet: Dragon Wing Pink (vaalenapun.), Tophat Pink (vaaleanpun.), Rose Bicolor (puna-valkoinen), White (valkoinen).
  • Verenpisara Fuchsia, lajike: Bella Fuchsia Susanna (punavalkoinen).
  • Puistoahkeraliisa Impatiens Sun Harmony, lajikkeet: Deep Pink (tumma pinkki), Deep Orange (oranssi), Magenta (aniliinin purppura), Purple (lila).
  • Samettikukka Tagetes patula lajikkeet: Strawberry Blonde, French Marigold.
  • Tulikruunu Lantana camara lajikkeet: Bandana Rose, Cherry

Sankarihaudat:

• Puistoahkeraliisa Impatiens Sun Harmony, lajikkeet: White (valk.) ja Pink (violetin purppura).

Hautalyhdyt on hautausmaan hoitotöiden vuoksi vietävä pois kesän ajaksi. Hautakiven takana niitä ei tule säilyttää, kuten ei muitakaan koriste-esineitä tai työvälineitä.

Kallellaan olevat hautakivet ovat vakava turvallisuusriski. Kehotamme omaisia tarkistamaan hauta-kiven ja tarvittaessa huolehtimaan kiven suoristamisesta. Haudan haltija on vastuussa kaatuneen hautakiven aiheuttamista vahingoista. Suoristustyö on viisainta jättää työn hallitsevien henkilöiden tehtäväksi. Välikiiloja tai -kiviä ei kiven alle saa laittaa.

Autolla ajo hautausmaalle on kielletty. Jos hautausmaalle ajaminen on välttämätöntä, siihen on etukäteen kysyttävä lupa seurakunnan hautatoimesta ja jokaiselle käyntikerralle erikseen.

Muut hautausmaavieraat tulee ottaa huomioon. Hautausmaalla on myös arkipäivisin siunaustilaisuuksia ja hautaussaattoja, joita ei sovi häiritä, ei myöskään muita hautausmaalla kulkevia omaisia.

Jätteiden lajittelu tehdään jäteastioissa olevien merkintöjen mukaan. Hautausmaalla on eri jätteille omat astiansa. Toivomme, että jokainen lajittelee tuomansa roskat niille osoitettuihin astioihin. Tämä säästää henkilökunnan työpanosta varsinaiseen hoitotyöhön.

Yhteystiedot:

• Hautatoimi toimistosihteeri – puh. 044 422 05 03