Hautausmaan syystiedote

Hautausmaa valmistautuu talven tuloon. Haudoilla saa jälleen polttaa kynttilöitä. Muista myös hakea pois kynttilöiden jätteet. Kallellaan olevat hautakivet on aika huoltaa ennen kuin maa menee jäähän.

Punaiseksi maalattu Nurmijärven siunauskappeli hautausmaan parkkipaikalta päin kuvattuna.

Hoitokausi on taittunut talvikauteen. Olemme nyt poistaneet kaikki kesäkukat hoitohaudoilta ja istuttaneet talvihoitohautojen Callunat sekä asettaneet havut. Teemme loppusyksyn töitä mm. perennahoitohautojen kunnostusta, käytävien kanttausta, lehtien ja risujen poistoa sekä puiden ja pensaiden hoitotöitä ennen lumen tuloa.

Talviasetelmat on syytä asettaa niin tiukasti maahan kiinni, että ne eivät lennä tuulen tai hoitotöiden yhteydessä pois haudalta ja näin ollen aiheuta harmia.

Kynttilöitä saa taas käyttää, mutta haudan haltijalla on velvollisuus poistaa kynttilöiden jätteet, kun ne ovat palaneet. HUOM! Led-kynttilää ei saa laittaa hautausmaan jäteastioihin, vaan tuojan on vietävä se asianmukaiseen SER-keräyspisteeseen (Sähkö- ja elektroniikkaromu).

Kasteluvesi katkeaa viikolla 41.

Hautakivi on monella haudalla kallellaan. Seuraukset hautakiven kaatumisesta voivat olla vakavia, ja haudan haltija on vastuussa kaatuneen kiven aiheuttamista vahingoista. Ennen kuin maa menee jäähän, on hyvä käydä laittamassa kivet kuntoon! Seurakunta ei voi hoitaa hautaa ja tehdä istutuksia, jos hautakivi on vaarallisesti kallellaan. Hautakiven takana ei saa säilyttää mitään, sillä se haittaa hoitotöitä.

Jätteiden lajittelu tehdään jäteastioissa olevien merkintöjen mukaan. Hautausmaalla on eri jätteille omat astiansa. Lajitteluohjeet löytyvät jätepisteiltä. Ethän laita biojätteen sekaan mitään muuta kuin maatuvaa jätettä, sillä valmistamme siitä kompostoimalla uutta multaa seurakunnan viheralueille.

Autolla hautausmaalle ei saa ajaa. Jos hautausmaalle ajaminen on välttämätöntä, siihen on etukäteen kysyttävä lupa seurakunnan hautatoimistosta, jokaiselle käyntikerralle erikseen. Hautausmaalla on myös arkipäivisin siunaustilaisuuksia ja hautaussaattoja, joita ei sovi häiritä, eikä myöskään muita hautausmaalla kulkevia.

Kaunista talvea odotellen, hautausmaan henkilökunta:

• Toimistosihteeri, p. 044 422 0503
  • Puistopäällikkö, p. 050 597 6770