Kirkkovaltuusto hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman – korjaushankkeisiin varattiin yli miljoona

Nurmijärven seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden viimeisessä kokouksessaan 20.12. toiminta- ja taloussuunnitelman vuodelle 2016. Taloussuunnitelmassa toimintamenot pysyvät samalla tasolla kuluneen vuoden kanssa. Vuoden aikana alkaa kolme mittavaa perusparannushanketta, joiden myötä investointien määrä nousee yli miljoonan euron.
Iso pappila (os. Pappilantie 1, Nurmijärvi) peruskorjataan laajasti, lämmitysjärjestelmä uusitaan maalämpöä käyttäväksi ja tilojen esteettömyyttä parannetaan. Samoin keittiötiloja remontoidaan vastaamaan lisääntynyttä pitopalvelujen käyttöä. Pappilassa kokoontuneet lapsi- ja perhetyön toiminnat siirtyvät remontin ajaksi väistötiloihin Kuuselan Kanttorilaan kirkonmäelle. Remontin suunniteltu ajankohta on kesästä 2017 noin vuosi eteenpäin.

Nurmijärven hautausmaan siunauskappeliin toteutetaan myös perusparannushanke, jonka myötä kappelin alakerran kylmäsäilytystilat hyvästelyhuoneineen laajenevat vastaamaan lisääntyviä hautausmääriä. Kappeliin rakennetaan myös yleisö-inva-WC. Kappelin henkilökunnalle saadaan uudet, toimivat sosiaalitilat hautausmaan huoltorakennusten yhteyteen nousevaan uuteen sosiaalitilarakennukseen. Vanha tila kappelin takaa puretaan. Lisäksi korjausmäärärahassa on varauduttu oman kellotapulin toteuttamiseen.

Kirkonkylän seurakuntakeskuksen piha-alueiden perusparannus on sekin suunniteltu aloitettavaksi ensi vuoden aikana. Piha-alueet kaipaavat peruskunnostusta niiden ollessa käyttöikänsä päässä. Remontissa parannetaan hulevesien kulkua, uusitaan asfaltointia ja parannetaan valaistusta.

Valtuustoaloite Nurmijärven kirkon esteettömyyden parantamiseksi

Kokouksessa esitettiin myös 25 valtuutetun allekirjoittama valtuustoaloite Nurmijärven kirkon esteettömyyden parantamiseksi. Kirkkovaltuutettu Pia Jaakkolan aloitteessa esitetään nykyisen pyörätuoliluiskan siirtämistä kirkon eteläiselle ulko-ovelle nykyisen pohjoisen sijaan. Tällöin invaluiska olisi samalla puolen kirkkotilaa kuin luiska alttarillekin. Aloitteen mukaan myös kirkkoon pääseminen autolla olisi tällöin yksinkertaisempaa. Aloitteen alullelaittaja Jaakkola kertoo saaneensa asiasta useita yhteydenottoja seurakuntalaisilta. Hanke etenee kirkkoneuvostoon alkuvuodesta 2017 ja siirtynee sitten virkamiesvalmisteluun ja kiinteistöpalveluiden johtokunnan käsittelyyn.

Lisätiedot: kiinteistöpäällikkö Heikki Nisula, 044 422 0544

2016-12-22 08:55:32.0