Nurmijärven kirkossa jälleen mittava vesivahinko, tiedot päivitetty 8.1. klo 18.20

Nurmijärven kirkossa on jälleen tapahtunut vesivahinko. Tänään sunnuntaina 8.1. messun loppupuolella laukesivat kirkon alttaripäädyn sprinkleriputket.

NURMIJÄRVEN SEURAKUNNAN TIEDOTE 8.1.17; päivitetty klo 18.15

Nurmijärven kirkossa on jälleen tapahtunut vesivahinko. Tänään messun ehtoollisen vieton aikana kirkon alttaripään sprinklerit laukesivat. Vesi saatiin nopeasti katkaistua. Pelastuslaitos saapui lähes heti varmistamaan tilanteen ja aloitti suojaustoimet. Eristevillojen purkua jatkaa alan yritys.

Alttaritaulu on vahingoittumaton. Osa vanhoista lasivitriinissä olleista kirkkotekstiileistä on kastunut. Saarnatuolissa olevat maalaukset on peitetty suojakankaalla. Tarvittavin osin esineistö kaikkiaan on siirretty suojaan.

Kirkkoherra toimitti messun pikaiseen päätökseen ja johti seurakuntalaisten evakuoinnin seurakuntakeskukseen kirkkokahveille. Suntio huolehti yhdessä pelastuslaitoksen ja VPK:n kanssa veden tulon lopettamisen ja lisävahinkojen syntymisen.

Kirkon takaosassa urkuparven yllä 14.12.16 olleen vesivahingon jälkeen kaikki sprinklerisuuttimet oli koeponnistettu. Nyt oli jo varoiksi mm. tilattu kokonaan uudet lasiampullit suuttimiin, mutta valitettavasti vesivahinko ehti ensin. Syytä vesivahinkoihin ei vielä tiedetä.

Kirkko on toistaiseksi poissa käytöstä. Kirkkoon sovittu kaste on ollut tänään iltapäivällä Nurmijärven seurakuntakeskuksessa.

Kirkon kuivatustyö on aloitettu.  Vahinkojen laajuus selvitetään mahdollisimman pian.

Kirkon käytöstä seurakunta kertoo myöhemmin lisää.

Lähiajoiksi kirkkoon sovitut jumalanpalvelukset ja tilaisuudet seurakunta pyrkii järjestämään esimerkiksi kirkon viereisessä Nurmijärven seurakuntakeskuksessa.  Myös seurakunnan Rajamäen ja Klaukkalan kirkot ovat käytettävissä.

Lisätietoja: Ari Tuhkanen, puh. 040 704 1630.

2017-01-08 12:08:00.0