Nurmijärven MummonKammari 20-vuotias

MummonKammari toiminta Nurmijärvellä on täyttänyt 20 vuotta, mitä juhlittiin tänään torstaina kammarilla. Toiminta alkoi aikoinaan Ruotsista Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta sodan jälkeen lahjoituksena saadussa ja pitkään Kirkonkylän neuvolana toimineessa rakennuksessa. Lintukodon nimen saanut tila siunattiin käyttöön 1.10.1995.

4195226_Mummon Kammarin emännät 20 v juhlassa_M.jpg

Siunauspuheessaan kirkkoherra Jukka Iso-Herttua palautti silloin mieliin Jeesuksen sanat, että missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään, siellä Hän on heidän keskellään ja jatkoi: ”Jakaessamme elämän toisten kanssa, aloitamme uuden polun kohti uusia mahdollisuuksia.”

”Tästä haluttiin tehdä sellainen lämmin ja kodikas paikka, jollaisen muistamme mummolankin olevan”, kuvasivat diakoniatyöntekijät Anja Tolvanen ja Hanna Alava.

MummonKammari toimii ihmisten kohtaamispaikkana ja vapaaehtoistyöntekijöiden ja ystäväpalvelun tukikohtana. Siellä välitetään ystäväpalveluja tai voi tavata tuttuja ja tuntemattomia kahvikupin ääressä. Siellä voi vaikkapa paikkakunnalle juuri muuttanut helposti tutustua uusiin ihmisiin.

Kammarivieraita palvelevat kammariemännät. Toiminnan organisoimisesta vastasivat ensin diakoniatyöntekijät kunnes yhdessä kunnan kanssa palkattiin vuonna 2000 vapaaehtoistyönohjaaja Anneli Järvinen.

Nykyään Kammari toimii Keskustien varrella nk. Valtion virastotalossa Kelan vieressä.

Suomen ensimmäinen Mummon Kammari avasi ovensa Tampereella vuonna 1989.

Kuvassa Ystävyyden Kammarin emännät vas. Helga Aakkula, Airi Heikkinen, Anja Hirvonen, diakoni Hanna Alava, Raija Heinilä, vapaaehtoistoiminnana koordinaattori Anneli Järvinen sekä Asta Saaristo odottelevat 20-vuotisjuhlavieraita.

2015-09-24 13:11:00.0