Osallistu messuun

Tuntuuko tympeältä ajatella jumalanpalvelusta, jossa pappi ja ehkä muutama avustaja ovat äänessä ja muu seurakunta passiivisena yleisönä? Niin kuuluukin.

Seurakunta viettää messun yhdessä. Jumala antaa meille suurimman lahjansa, Jeesuksen Kristuksen, ja me annamme kiitokseksi omat lahjamme hänen käyttöönsä. Parhaimmillaan se näkyy niin, että palvelus on kokonaan seurakuntalaisten suunnittelema ja toteuttama, ja kaikkien halukkaiden lahjat pääsevät käyttöön omissa tehtävissään.

Nurmijärvellä tällaista ihannetta kohti edetään niin, että on perustettu jumalanpalvelusryhmiä. Nämä ryhmät osallistuvat vuorollaan messujen suunnitteluun ja toteutukseen. Uudet jäsenet ovat erittäin tervetulleita näihin jumalanpalvelus- tai ”kirkkoväärtiryhmiin”.

Messussa voi tuoda lahjansa Jumalan käyttöön monin tavoin: Raamattua lukien, valmistellen yhteistä esirukousta, soittajana tai laulajana, kulkueisiin osallistuen, kolehtia keräten, auttaen suntiota kirkon koristelussa, tai monin muin tavoin. Lapsetkin ovat tervetulleita mukaan yhteistä messua tekemään vaikkapa toivottamalla tervetulleeksi toisia lapsia, soittamalla kirkonkelloja yhdessä suntion kanssa tai tekstejä lukemalla. Kaikille halukkaille löytyy varmasti paikka ja oma tehtävä!

Toisaalta yhteistä messua toteuttavat myös ne, jotka osallistuvat siihen penkistä käsin. Pääasia ei sittenkään ole se, mitä me teemme, vaan mitä Kristus on tehnyt meidän puolestamme. Sinnekin ovat tervetulleita kaikki, ikään ja aiempaan seurakunta-aktiivisuuteen katsomatta. Lapsille on varattuna muutama kirkkokassi, joista löytyy piirustuspaperia ja muutama pieni lelu, jatkossa myös jumalanpalveluksen aihetta käsitteleviä tehtäviä.