Järvimaisema kesällä. Veden pinta on tyyni ja sinisellä taivaalla näkyy muutamia pilviä.

Ympäristöasiat seurakunnan työssä

Nurmijärven seurakunnalla on Kirkon ympäristödiplomi. Tavoitteemme on, että seurakunta on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Vastuu ympäristöstä kuuluu kristinuskoon. Ihmiset ja muu luonto ovat kaikki Jumalan luomia ja siksi arvokkaita. Ympäristötyö näkyy hyvinä periaatteina ja toimintatapoina seurakunnan työssä, toiminnassa ja taloudenhoidossa. Tavoitteemme on tiivistetty kolmen kohdan ympäristöohjelmaan.

Nurmijärven seurakunnan ympäristöohjelma 2021–2025

1. Ympäristötyö tuo toivoa
    Teemme ympäristötyötä luontevana osana toimintaa, yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Toimimme tiedon välittäjinä ja vahvistamme toivoa hyvästä tulevaisuudesta.
  2. Vuorovaikutus vahvistaa ympäristötyötä
    Viestimme aktiivisesti ympäristöasioistamme, sekä sisäisesti että ulkoisesti. Osallistumme ja osallistamme, seurakunnan sisällä, alueellisesti ja kansallisesti.
  3. Hiilineutraali Nurmijärven seurakunta 2030
    Selvitämme hiilijalanjälkemme ja teemme määrätietoisesti töitä sen pienentämiseksi. Olemme hiilineutraali seurakunta vuonna 2030.

Tavoitteiden edistymistä seuraa seurakunnan ympäristötyöryhmä. Kirkkoherra valitsee vuosittain seurakunnan vuoden ekohenkilön tai ekoteon ympäristötyöryhmän ehdotuksen pohjalta.

Kirkon ympäristödiplomin vihreä tunnus ja logo.

Tutustu kirkon ympäristötavoitteisiin.

Ekopaaston vaaleanvihreä ympyrälogo.

Ekopaastoa vietetään vuosittain pääsiäisen alla. Tule mukaan Ekopaastoon.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ympäristökasvatus

Lapsi- ja perhetyön Facebook-sivulla ympäristökasvatus näkyy tosi paljon.