Parisuhteen siunaus ja rukoushetki

Elämän tärkeitä hetkiä on lupa juhlia. Elämänkumppani on suuri ilon aihe, josta voi myös tuoda kiitoksen Jumalalle ja pyytää siunausta parisuhteelle. Parisuhteen puolesta voidaan järjestää rukoushetki niin aviopareille, rekisteröidyssä parisuhteessa eläville kuin avopuolisoille.

Suomessa on mahdollista viettää rukoushetki avioliittoon vihkimisen vuosipäivänä. Rukoushetkeen ei liity juridista merkitystä, mutta ajatuksena on palauttaa mieleen omat häät vuosien takaa. Joskus saatetaan puhua vihkimisen vahvistamisesta tai vihkivalan uudistamisesta.

Rukoushetki voidaan toimittaa esimerkiksi sinä päivänä, kun avioliittoon vihkimisestä tai parisuhteen rekisteröinnistä on kulunut vuosi tai kymmenen vuotta jne. Seurakunnan kirkkojen ja muiden tilojen varaukset tehdään seurakuntatoimistossa. Rukoushetken paikaksi sopii erinomaisesti myös koti.

Rukoushetken jälkeen voidaan viettää yhteistä perhejuhlaa. Perhejuhlan voi järjestää kotona tai esimerkiksi seurakunnan tiloissa, jotka seurakunnan jäsen voi vuokrata edullisesti. Rukoushetken voi pitää vain lähipiirin läsnäollessa tai kahdenkeskisenä tilaisuutena.