Hengellinen pohdiskelu

Rukouksesta, jumalanpalveluksesta, hartauksista, retriiteistä

Hengellistä pohdiskelua voi tehdä tavallaan. Yhtä jumalanpalvelus ja virret rauhoittavat, toinen kokee pyhän kosketuksen luonnossa.

Rukous on sydämen puhetta Jumalalle. Rukoilla voi yksin tai yhdessä, kotona tai seurakunnan kanssa. Seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus antaa mahdollisuuden pysähtyä ja hengähtää arjen kiireiden keskellä.

Hiljaisuuden retriitit 2024 Tyyni järven pinta. Sen pinnalle heijastuu rannalla olevan männyn peilikuva.

Jeesus sanoi kerran väsyneille opetuslapsilleen: ”Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää.” (Mark. 6:31). Toisen kerran hän kutsui heitä: ”Tulkaa minun luokseni kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” (Matt. 11:28)

Retriittiviikonlopussa vetäydymme hetkeksi pois tutusta ympäristöstä ja arjen kuvioista hiljaisuuteen, kuullaksemme, mitä sisimmällämme – ja Jumalalla – on meille sanottavana.

Hiljaisuuden retriittiviikonloput järjestetään Sääksin leirikeskuksessa 22.–24.3., 24.–26.5. ja 6.–8.9.2024.

Ohjelma

Retriitin ohjelma koostuu rukoushetkistä, ruokailuista, saunasta ja vapaasta olemisesta hiljaisuudessa. Hiljaisuuden aikana on mahdollisuus osallistua ohjattuun toimintaan, jossa omaa pohdintaa mm. lukemisen, kirjoittamisen ym. keinoin. Sään salliessa myös ulkoilu on mahdollista. Viikonlopun aikana sitoudumme yhteiseen hiljaisuuteen, vaitioloon. Retriitti päättyy sunnuntaina yhteiseen messuun.

Ohjaajat

Hiljaisuuden retriittiviikonloppuja ovat ohjaamassa koulutetut retriitinohjaajat, maaliskuun retriitissä Teija Kuusinen ja Sofia Honkanen.

Ilmoittautumiset sähköpostilla sofia.honkanen@evl.fi
Hakuaika maaliskuun retriittiin päättyy 14.3.
Retriittipäivään otetaan 18 osallistujaa. Hakemuksissa ensikertalaiset ovat etusijalla. Ohjaaja ottaa yhteyttä retriittiin valittuihin.

Hinta

Retriittiviikonlopun hinta on seurakunnan jäseniltä 80 €, muilta 100 €. Hinta sisältää majoituksen yhden hengen huoneessa, jossa on wc, omilla liinavaatteilla (pyyhe ja lakanat).

Lisätietoja ja ilmoittautumiset diakoni Sofia Honkanen

HiljentyminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä on Jumalan puoleen kääntymistä. Se voi olla yhdessä rukoilemista jumalanpalveluksessa, hiljaista rukousta metsän siimeksessä tai vaikkapa hartauden kuuntelemista nettisivuilta.