Kirkkoneuvoston päätös liittyen seurakunnan iltapäivätoiminnan tulevaisuuteen

Nurmijärven Seurakuntaviesti-lehdessä oli lokakuussa pienten koululaisten iltapäivätoimintaa koskeva uutinen, joka aiheutti voimakkaan keskustelun erityisesti sosiaalisessa mediassa, mutta myös muun muassa lehdet uutisoivat asiasta.  Seurakuntaviestin uutisessa oli, että Nurmijärven seurakunnan iltapäivätoiminnassa ei ole enää vuoden 2024 alusta kristillistä kasvatusta.  Valitettavasti uutinen jyrkkine ilmaisuineen oli laitettu lehteen, vaikka asian sisäinen käsittely seurakunnassa oli kaikkiaan kesken.

Värikäs yksityiskohta kiipeilytelineestä

Asian käsittelyä on jatkettu Nurmijärven seurakunnassa ja kirkkoneuvosto käsitteli iltapäivätoimintaa koskevan asian kokouksessaan 28.11.  Koska seurakunta on tällä hetkellä Nurmijärven kunnan palveluntuottaja koululaisten iltapäivätoiminnassa, seurakunnan on toimittava asiassa kunnan edellyttämällä uskonnollisella neutraaliudella.  Seurakunta on pyrkinyt aiemmin iltapäivätoiminnassa toiminaan positiivisen uskonnonvapauden hengessä siten, että ne lapset, joiden perheille hengellisyys on myönteinen asia, ovat voineet osallistua esimerkiksi ruokarukoukseen.  Kunta on saanut asiasta palautteita joiltakin vanhemmilta ja perusopetuslain mukaan kunta katsoo, ettei edellä kuvatulla tavalla toteutettu ruokarukouskaan olisi mahdollista.

Kirkkoneuvosto päätti siirtää seurakunnan järjestämän koululaisten iltapäivätoiminnan ensi syksystä alkaen kokonaan seurakunnan omaksi toiminnaksi.  Päätös syntyi äänestyksen tuloksena äänin 4-3.  Kirkkoherran tekemään päätösesitykseen iltapäivätoiminnan siirrosta kokonaan seurakunnan toiminnaksi teki kannatetun vastaesityksen kirkkoneuvoston jäsen Markku Jalava, joka vastaesitys siis hävisi äänestyksessä. Jalava jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Kirkkoneuvosto valitsi ajankohdan toiminnan siirrolle kokonaan seurakunnan omaksi sillä perusteella, että näin seurakunta turvaa pienten koululaisten turvallisen iltapäivän toiminnan myös kunnan kanssa tällä hetkellä sovitun kauden eli kevätkauden 2024 loppuun saakka.  Kunnan perusopetuslain perusteella edellyttämä uskonnollinen neutraliteetti on seurakunnan iltapäivätoiminnassa voimassa kevätkauden 2024 loppuun asti.  Syksystä 2024 seurakunnan iltapäiväkerhot järjestävät vastaavaa pienten koululaisten turvallisen iltapäivän mahdollistavaa toimintaa kuin tähänkin asti.  Uusi järjestely mahdollistaa samalla jo kirkkolainkin edellyttämän kristillisen kasvatuksen koululaisten iltapäivien toiminnassa.  Toiminta ei tule olemaan jatkossakaan korostetun hengellistä, mutta luonteva kristillisyys näkyy esimerkiksi jälleen sallittuna ruokarukouksena ja kirkkovuoden kulun huomioimisena.

Kunnan kautta iltapäivätoiminnasta saaman valtionavustuksen, joka on vain pieni osa iltapäivätoiminnan kuluista, seurakunta kompensoi syksystä alkaen omilla sisäisillä talousarviojärjestelyillä.  Seurakunnan iltapäivätoiminnassa kuudessa ryhmässä on tällä hetkellä yhteensä toistasataa lasta ja niissä työskentelee 14 lastenohjaajaa.

Lisätietoja asiasta antaa kirkkoherra Ari Tuhkanen, puh. 040 704 1630; ari.tuhkanen@evl.fi

Ari Tuhkanen
Ari Tuhkanen