Virkatodistus

Virkatodistuksen voi tilata verkossa täyttämällä tilauslomakkeen. Puhelimitse todistuksen voi tilata Vantaan aluekeskusrekisteristä, p. 09 830 6345 (arkisin klo 9–12) tai sähköpostitse vantaa.keskusrekisteri@evl.fi.

Vantaan aluekeskusrekisteristä voi tilata todistuksen sellaisesta henkilöstä, joka kuuluu/on kuulunut Nurmijärven, Tuusulan tai Keravan seurakuntaan tai johonkin Vantaan seurakunnista. Tämä koskee myös verkossa tilauslomakkeella tilattuja todistuksia.

Siirry tilaamaan virkatodistus verkossa >>

Virkatodistusten hinnat

Tutustu hinnastoon.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Mikä on virkatodistus?

Seurakunnat antavat   jäsenistään virkatodistuksia, joista peritään Kirkkohallituksen ohjeiden mukainen maksu. Virkatodistuksen tietosisältö määräytyy todistuksen käyttötarkoituksen mukaan. Virkatodistuksen voi saada myös mistä tahansa maistraatista. Virkatodistusta tarvitaan nykyään yhä vähemmän, sillä viranomaiset saavat usein tiedot suoraan väestötietojärjestelmästä. Virkatodistus tarvitaan mm. perunkirjoituksessa, perinnönjaossa ja sukututkimuksessa.

Mikä on sukuselvitys?

Kuollleen henkilön virkatodistus on aina sukuselvitys. Sukuselvitystä tarvitaan yleisimmin perunkirjoitusta tai pankkia varten. Sukuselvityksen voi pyytää sen paikkakunnan kirkkoherranvirastosta tai keskusrekisteristä, jossa asianomainen on ollut kirjoilla.

Mikä on sukututkimus?

Sukututkimus eli genealogia on historian aputiede, jonka tutkimuskohteena ovat ihmisten väliset sukulaisuussuhteet ja sukujen historia. Sukututkimuksia voi  tilata tai tehdä itse yli 100 vuotta vanhoista kirkonkirjoista tai tallenteista. Seurakunnissa/seurakuntayhtymissä  sukututkimuksia tekevät kirkkoherranvirastot/keskusrekisterit.

Keskusrekisterissä säilytetään Vantaan seurakuntien kirkonkirjoja 1850-1860-luvulta alkaen. Vanhimmat kirkonkirjat on siirretty Arkistolaitokseen.

Sukututkimuksia varten laadittavia sukuselvityksiä tehdään keskusrekisterissä henkilöresurssien sallimissa rajoissa. Todistusten toimitusajat saattavat olla pitkiä.

• Sähköpostitse: vantaa.keskusrekisteri@evl.fi
  • Kirjeellä osoitteesta Vantaan seurakuntien keskusrekisteri, PL 56, 01301 Vantaa

Katso sukututkimusta varten laadittujen todistusten maksut virkatodistushinnastostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.