Taimet antavat toivon tulevaisuuteen

Nurmijärven seurakunta on hankkinut 400 puuntainta ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Puiden istuttamisesta vastaa Suomen Lähetysseura.

Mustaihoinen tyttö seisoo vehreän puun tai pensaan vieressä ja katsoo hymyillen kameraan.

Taimia istutetaan Tansanian Kishapuun, alueelle, joka kärsii kuivuudesta. Puut lisäävät sateita, vähentävät eroosiota ja parantavat viljelymahdollisuuksia. Kuva: Virve Rissanen / Suomen Lähetysseura

Jokainen vuonna 2022 kastettu lapsi sai seurakunnalta kastepuukortin, jossa on katkelma J.L. Runebergin sanoittamasta virrestä 490: ”Mä taimi olen sun tarhassas ja varten taivasta luotu, sun armollisehen huomahas jo syntymästäni suotu."

Kortin kääntöpuolella lukee, että seurakunta on muistanut kastettua hankkimalla puuntaimen, joka istutetaan Aasiaan tai Afrikkaan. Puuntaimi on siis aineeton lahja: seurakunta lahjoittaa jokaisesta kortista tietyn summan Lähetysseuran ympäristötyöhön. Taimia istutetaan alueille, joissa paikalliset ihmiset ovat sitoutuneet ilmastonmuutoksen torjumiseen.

Puilla ja metsillä on merkittävä rooli siellä, missä aavikoituminen uhkaa elinolosuhteita. Kuivuus ja äärimmäiset sääolosuhteet vievät perheiltä mahdollisuuksia toimeentuloon, ravintoon ja puhtaaseen veteen. Puiden ja metsien kasvatus sitoo ilmakehän hiilidioksidia ja estää eroosiota. Metsät tarjoavat suojaa, ruokaa ja toimeentuloa. Lisäksi ne suojaavat ja lannoittavat maaperää luonnollisesti. Metsittäminen auttaa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa, sillä puut sitovat ilmakehän hiilidioksidia tehokkaasti.

Lähetysseuran ympäristötyön tavoitteena on tukea kehitysmaiden köyhimpiä löytämään keinoja selviytyä ilmastonmuutoksessa. Puiden istuttamisen lisäksi Lähetysseuran tuella muun muassa rakennetaan vesipisteitä, turvataan ruoan saantia, valmistetaan puuta säästäviä liesiä sekä annetaan monenlaista koulutusta siitä, miten ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja luonnonkatastrofeihin voi varautua.

Lue lisää Suomen Lähetysseuran ympäristötyöstäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vaikka kortissa mainitaan Kastepuu, se on toinen asia kuin Nurmijärven kirkossa sijaitseva sepän takoma kastepuu. Kirkon kastepuun lehtiin on kirjoitettu jokaisen seurakuntamme jäseneksi viime pääsiäisen jälkeen kastetun lapsen nimi. Vihreiden lehtien määrä kasvaa vuoden mittaan, kunnes puu riisutaan kiirastorstaina.

Seurakunta istuttaa puuntaimia myös Nurmijärvelle tulevaan Lasten puistoon. Metsäpuiston suunnitelmat tarkentuvat myöhemmin tänä vuonna.

2023-02-07 10:06:00.0